Graviditet og Efterfødsel

Jeg oplevede efter min egen graviditet, at der manglede gode træningsmuligheder for mig, hvor jeg kunne have min lille søn med, samt trænere med erfaring i efterfødselsforløb. Det har jeg valgt at ændre på – og når du går i forløb hos mig, kan du være sikker på, at der er plads til både dig og dit (kommende) barn.

Både graviditets- og efterfødselstræning foregår som 1-1 med fysioterapeut. Ønsker du som gravid at træne sammen med andre, så se mere under Gravid Workshop.


Er du gravid og ønsker du at træne gennem din graviditet – hvad enten du har tidligere erfaring eller ej, så kan jeg hjælpe dig. Træning tilpasset dit niveau kan være med til at holde dig stærk og sund graviditeten igennem.
Halvdelen af alle gravide vil opleve smerter fra bækkenets led og muskler i større eller mindre grad ifbm. at maven vokser og kroppens holdning ændres. Graviditetsrelaterede bækkensmerter er ikke farligt for hverken dig eller dit barn. Bækkensmerterne vil for nogle kræve let aflastning og behandling i en periode. Uanset anbefales det, at du vedligeholder din fysiske form under din graviditet. Træning og behandling vil for de fleste gravide kunne nedsætte smerterne. (Der anbefales ikke inaktivitet ift. disse symptomer!)

Jeg har fokus på bedre styrke- og stabilitet omkring dit bækken og evt. smertelindring i graviditeten og op til fødslen. Når du vedligeholder din fysiske form under graviditeten, så hjælper du også kroppen til at være klar til selve fødslen og ikke mindst til hurtigere at være klar til at genoptage normal træning og aktivitet efter fødslen.


Efter fødslen kan der være flere ting som spiller ind ift. genoptagelse af træning så som en svag bækkenbund, rectus diastase (delte mavemuskler), ar fra kejsersnit eller måske har du været plaget af gener under din graviditet, og/eller været inaktiv. Det kan være en fordel med vejledning til at komme igang, og desuden hjælp og støtte til at tabe de ekstra kg som har sat sig på sidebenene under graviditeten.

Har du delte mave muskler (rectus diastase) eller fået kejsersnit, så er der øvelser som du bør undgå – jeg kan hjælpe dig med at få maven og din kerne stærk igen, så du ikke oplever gener herfra.

Kontakt mig, og så finder vi sammen ud af det rette for dig.